I Fritidscenter Ørestad arbejder vi efter pædagogiske pejlemærker, der derfor vil afspejle sig i vores udbud af aktiviteter. Aktiviteter tager udgangspunkt i børnenes liv og interesser, men vi indtænker altid aktivitetens formål i forhold til at støtte børnenes sociale og personlige udvikling.
Daglige aktiviteter: I de aktiviteter der tilbydes dagligt, er der altid fokus på: Sociale sammenhænge og relationer, inklusion af børn med særlige behov, forpligtende fællesskaber og kommunikation, positiv voksenkontakt, normer og den gode klubkultur.
Sport og Bevægelse; I disse aktiviteter øver vi fx: Samarbejde, leg, fairplay, fysiske udfordringer, at udfordre sig selv, identitet gennem kroppen. Det er alt fra boldspil il yoga og mindfulness.
Kreative aktiviteter: I disse aktiviteter øver vi fx: Æstetisk læring-hjernegymnastik på en anden måde, Sociale relationer, kreativ tænkning, motorik, hjælpsomhed, fordybelse og identitet.
PC, PS4 og Gamezone (mobiltlf.område): Her arbejder vi med: Sociale interaktioner, sprogdannelse og kommunikation, fairplay, digital dannelse og sociale medier, fordybelse, fællesskab og tryghed.
Udover de daglige aktiviteter tilbyder vi et bredt udvalg af andre aktiviteter, små som store, der opstår på baggrund af ønsker fra børnene, børnenes interesser og tidens trends. Vi har ansvar for at børnene får mulighed for at deltage i demokratiske processer som medinddragelse, medindflydelse og medansvar. I den kommende periode vil vi også arbejde med nogle forløb, der er en del af et projekt med børne og- ungdomsforsker Søren Østergaard, hvor vi arbejder med nye metoder og implementeringsprocesser.
Indholdet af aktiviteterne vil skifte fra uge til uge og der vil blive sendt ugeplan ud på Aula, hvor man kan se, hvad der sker i løbet af ugen. Det faste skema kan se ud som nedenstående, men der er som regel mulighed for at tilgå de forskellige værksteder dagligt: